Робота педагогів з дітьми із затримкою психічного розвитку
Рекомендації педагогам щодо організації навчання та виховання дітей із затримкою психічного розвитку у класі з інклюзивним навчанням
Затримка психічного розвитку (ЗПР) – порушення нормального темпу психічного розвитку, коли окремі психічні функції (пам'ять, увага, мислення, уява, емоційно-вольова сфера) відстають у своєму розвитку від прийнятих психологічних норм для даного віку. Характер затримки психічного розвитку обумовлює зміст і глибину порушень структури навчально-пізнавальної діяльності цієї категорії учнів.
Традиційною є класифікація на основі етіологічного принципу, в основу якої покладено виділення чотирьох основних варіантів затримки психічного розвитку:
- конституційного походження;
- соматогенного походження;
- психогенного походження;
- церебрально-органічного походження.
Школярі із затримкою психічного розвитку (ЗПР) не здатні опанувати читанням, письмом, рахунком без кваліфікованої допомоги. Викликає утруднення дотримання норм поведінки, прийнятих у школі. Ослаблена нервова система тільки погіршує ці труднощі. Швидке стомлення, зниження працездатності, нездатність завершити розпочату справу, яскраво характеризують школярів із ЗПР. Багато хто з таких дітей мають проблеми із зоровим, слуховим і тактильним сприйняттям.
Мова і мовлення. Діти мають бідний словниковий запас, граматичні конструкції носять примітивний характер, велика кількість помилок синтаксичного плану (злиття кількох слів, невміння визначати межі речень). У дітей із ЗПР виникають труднощі із звуковим аналізом слів, наявні пропуски голосних і приголосних у середині та в кінці слів, складів, цілих слів, присутні змішування: «буква-звук», «склад-слово», «склад-слово», «склад-буква», «склад-слово-речення», є характерним низький фонематичний слух. Взагалі усне мовлення дітей не має грубих порушень. Недоліки виявляються у нечіткій вимові звуків у потоці мовлення і в загальній в'ялості артикуляції. Деякі діти нечітко вимовляють шиплячі й свистячі, дзвінкі й глухі, тверді й м'які звуки. Темп читання у дітей із ЗПР дуже повільний, відстає від норми на 15-20 слів на хвилину. Багато робиться помилок: заміни, пропуски й перестановки букв, складів, ковтання закінчень, змішування граматичних форм.
Читання монотонне, інтонаційно недиференційоване. При перевірці графічних навичок простежується своєрідна каліграфія: недотримання рядка, елементи букв розтягнуті або зменшені. Письмові роботи виконані неохайно, з великою кількістю виправлень.
Математика. Особлива трудність у дітей із ЗПР - це засвоєння математики. Ці труднощі виникають з причини низького рівня пізнавальних процесів, таких як: увага, логіка, орієнтування у просторі та ін. Тому виникають порушення розуміння структури чисел, лівого та правого боку, складність у цифрових операціях при переході через десяток. Діти важко диференціюють геометричні фігури, відчувають труднощі при співвіднесенні їх з реальним предметом, в основі якого знаходяться.
Труднощі, з якими зустрічаються діти із ЗПР під час розв'язання задач:
- ознайомлення зі змістом задачі;
- перетворення простої задачі на складну;
- аналіз задачі;
- пошук способу розв'язання (неправильний вибір арифметичної дії);
- розв'язання задачі;
- помилки в обрахунках;
- відповідь та перевірка розв'язання задач.
Специфіка корекційної роботи з дітьми, у яких затримка психічного розвитку
Основні завдання корекційно-розвиткової роботи:
- потребують розвитку всі види сприймання, особливо зорове та слухове, на базі яких розвиваються вищі психічні функції; з розвитком сприймання збагачуються різноманітні знання про навколишній світ і розуміння зв'язків між предметами та явищами, отже розвивається мислення й мовлення дітей;
- під час корекції розвитку та навчання дитини необхідно дбати про зміцнення її працездатності, уміння зосереджувати увагу й цілеспрямовано працювати: ставити перед собою мету, усвідомлювати способи її досягнення, адекватно оцінювати результати;
- потрібно розвивати навчальну мотивацію, бажання вчитися, віру дитини у власні можливості, що можливе завдяки усвідомленню й оцінці реальних досягнень;
- допомогти дітям із ЗПР оволодіти різноманітними знаннями про навколишній світ, розвивати в них спостереження і досвід практичного навчання, формувати вміння самостійно добувати знання і користуватися ними;
- шукати такі види завдань, які максимально стимулюють активність дитини;
- міняти види діяльності на уроці з метою відпочинку;
- здійснювати індивідуальний підхід, індивідуальну допомогу;
- давати завдання з опорою на зразки;
- проводити доступний інструктаж щодо виконання завдань;
- для закріплення нового матеріалу давати багаторазові вказівки і вправи;
- проводити динамічне спостереження за просуванням кожної дитини;
- під час навчання дитини звертати увагу на стан різних сторін її психічної діяльності: пам'яті, уваги, мислення, мовлення, темп роботи, вміння долати перешкоди;
- у разі необхідності, учень повинен відвідувати логопедичні заняття, заняття з практичним психологом, дефектологом, реабілітологом;
- на заняттях використовувати різноманітні види практичної діяльності.
Затримка психічного розвитку зачіпає всю психічну сферу дитини. Тому процес навчання і виховання повинен будуватися з позицій системного підходу. Необхідно сформувати повноцінний базис для становлення вищих психічних функцій і забезпечити спеціальні психолого- педагогічні умови, необхідні для їх формування.
Корекція розвитку та навчання дітей із ЗПР може бути успішною лише тоді, коли вона максимально індивідуалізована, тому дуже важливо встановити причини, що зумовлюють труднощі у навчанні конкретної дитини.
